Mengembangkan Bahan Ajar Sekolah Minggu Kontekstual: Pelatihan Guru Sekolah Minggu Sinode GKJTU
(1) STAK Terpadu PESAT
(2) STAK Terpadu Pesat Salatiga
(*) Corresponding Author
Abstract
The church plays an important role in educating its congregation from an early age. Sunday School serves as one of the educational platforms for the congregation, making its quality a crucial aspect to consider. The quality of Sunday School services is closely related to the quality of its teachers. The Synod of the Central Northern Java Christian Church (GKJTU) recognizes the importance of improving teacher quality and, therefore, organized training on developing contextual teaching materials. This training was conducted in collaboration with lecturers from the “STAK Terpadu Pesat Salatiga” as part of a Community Service Program (PKM). The training employed various methods, including brainstorming, lectures, demonstrations, question-and-answer sessions, group work, mentoring, presentations, and evaluations. Overall, the program successfully enhanced participants' knowledge and skills in developing teaching materials. Further mentoring is necessary to assist training participants in implementing the preparation of teaching materials according to the contextual needs of their respective churches.
Abstrak
Gereja memiliki peran penting mendidik jemaat sejak usia dini. Sekolah Minggu merupakan salah satu wadah pendidikan bagi jemaat, sehingga sangat penting perhatikan kualitasnya. Kualitas layanan Sekolah Minggu tidak lepas dari kualitas Guru Sekolah Minggunya. Sinode Gereja Kristen Jawa Tengah Utara (GKJTU) menyadari pentingnya peningkatan kualitas guru, maka diselenggarakan pelatihan dengan topik mengembangkan bahan ajar kontekstual. Pelatihan bekerjasama dengan Dosen Sekolah Tinggi Agama Kristen (STAK) Terpadu Pesat Salatiga dalam bentuk PKM. Pelaksanaan PKM menggunakan beberapa metode antara lain: brainstorming, ceramah, demonstrasi, tanya jawab, kelompok kerja, pendampingan, presentasi, dan evaluasi. Pelaksanaan kegiatan secara keseluruhan mampu meningkatkan pengetahuan dan keterampilan peserta menyusun bahan ajar. Diperlukan pendampingan pada peserta pelatihan sebagai langkah tindak lanjut di dalam mengimplementasikan penyusunan bahan ajar sesuai kebutuhan konteks gereja masing-masing.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Darmawan, I. P. A. (2019). JADIKANLAH MURID : TUGAS PEMURIDAN GEREJA MENURUT MATIUS 28 : 18-20. 3.
Karnawati, K., & Mardiharto, M. (2020). Sekolah Minggu Masa Pandemi Covid 19: Kendala, Solusi, Proyeksi. Didache: Journal of Christian Education, 1(1), 13. https://doi.org/10.46445/djce.v1i1.291
Lebar, L. E. (2006). Education that is Christian. Gandum Mas.
Pazmino, R. W. (2012). Fondasi Pendidikan Kristen. BPK Gunung Mulia.
Purwoto, P. (2021). Tinjauan Teologis Tentang Gereja Sejati dan Aplikasinya Bagi Pelayanan Gereja Kontemporer. SHAMAYIM: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 45–57. https://doi.org/10.51615/sha.v1i1.4
Santosa, S. (2024). Pelatihan Guru Sekolah Minggu: Mengembangkan Sekolah Minggu Kreatif, Inovatif Era Digital di GKJTU Kembang - Salatiga. Tikkun-Olam: Jurnal Penelitian & PKM, 1(1), 25–34. https://doi.org/10.47530/jko.v1i1.203
Siagian, Y., & Nugroho, A. E. (2019). Penerapan Rekrutmen Dan Pelatihan Guru Sekolah Minggu Di Gbi Metro Permata. The Way Jurnal Teologi Dan Kependidikan, 5(1), 20–36. https://doi.org/10.54793/teologi-dan-kependidikan.v5i1.2
Simaremare, M. (2021). Peran Pemimpin Gereja dalam Pelayanan Anak. Areopagus : Jurnal Pendidikan Dan Teologi Kristen, 19(2), 103–113. https://doi.org/10.46965/ja.v19i2.735
Siswoyo, H. (2018). Sekolah Minggu Sebagai Sarana Dalam Membentuk Iman. SANCTUM DOMINE: Jurnal Teologi, 7(1), 121–134.
Sulistiyaningrum, T., & Fathurrahman, M. (2023). Implementasi projek penguatan profil pelajar pancasila (p5) pada kurikulum merdeka di SD nasima kota semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 9(2), 121–128.
Sutanto, H. (2006). Perjanjian Baru Interlinear Yunani-Indonesia dan Konkordansi Perjanjian Baru (2nd ed.). Lembaga Alkitab Indonesia.
Widiyanto, M. A., & Nostry, N. (2021). Strategi Pelayanan Guru Sekolah Minggu Bagi Pertumbuhan Rohani Anak. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 2(2), 276–286. https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.83
DOI: https://doi.org/10.47530/jto.v2i1.262
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Santosa Santosa, Ahmad Tabrani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Published by: Biro Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat (BPPM) Sekolah Tinggi Agama Kristen Terpadu Pesat Salatiga
Institution Website: http://stak-pesat.ac.id/
Address: RT09/RW01, Desa Lopait, Kecamatan Tuntang, Kabupaten Semarang - Jawa Tengah
e-jurnal Website: https://stak-pesat.ac.id/e-journal/index.php/Tikkun-Olam/index
Email Contact: olamtikkun0@gmail.com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0).