Servant Leadership Berdasarkan Analisis Teks Roma 12:3-8 Kajian Pendidikan Agama Kristen
(1) SINTA ID: 6786962 (Sekolah Tinggi Agama Kristen Diaspora, Wamena)
(2) STT Arastamar Wamena
(3) STT Arastamar Wamena
(*) Corresponding Author
Abstract
This research explores a biblical model of leadership based on a textual analysis of Romans 12:3-8. Using a qualitative approach and hermeneutic analysis, this study identifies the leadership principles conveyed by the Apostle Paul in his letter to the church in Rome. Romans 12:3-8 emphasizes the importance of humility, the function of the body of Christ as one unified entity, and the use of spiritual gifts given by God for the common good. The main finding of this study is that effective leadership in the Christian context must include humility, recognition of the diversity of gifts within the community, and a commitment to serve others with integrity and love. The leadership model derived from this analysis can be applied in various church and Christian organizational contexts, with the goal of building a harmonious and productive community. This research contributes to the Christian leadership literature by providing a framework based on relevant biblical principles that are practical for everyday life.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Agustin, I. (2024). Kepemimpinan Gembala dan Pembelajaran Moral: Sebuah Studi Kasus Tentang Perlakuan atas Perilaku Ketidakdisiplinan Siswa SMA XYZ Manado Berdasarkan Teori Tahapan Moral Lawrence Kohlberg. 5(2), 190–207.
Asso, A. (2022). Prinsip Dasar Kepemimpinan Gereja: Analisis Dasar Berpijak bagi Pemimpin Gereja Masa Kini. 4(November), 479–489. https://doi.org/10.37364/jireh.v4i2.79
Cabaniss, A., Asso, A., Ga, R., O., Manu, Yen, M., Mangape, I., Pakila, M., Pappang, A., Limbolele, E., Abijaner, Budiman, S., Yelicia, Siswanto, K., Visnhu, A. H., Agustin, D., Tafonao, T., ..., Jura, T., Hasdiana, U., Simanjuntak, I. F., & Sianipar, R. (2022). Model Kepemimpinan Kristen Yang Relevan untuk Pemuda Dalam Konteks Kontemporer. KINAA: Jurnal Kepemimpinan Kristen Dan Pemberdayaan Jemaat, 4(1), 2931–2938. https://doi.org/10.1163/27725472-04803006
Gulo, K. (2023). Pemimpin Kristen Berintegritas Dan Aplikasinya Pada Proses Pembelajaran Hamba Tuhan. Inculco Journal of Christian Education, 3(1), 1–15. https://doi.org/10.59404/ijce.v3i1.128
Hasdiana, U. (2018). EKSPOSISI ROMA 12:3—8; 1 KORINTUS 12—14; EFESUS 4:7—16 Frasa. Analytical Biochemistry, 11(1), 1–5.
Komaidi, D., Kholilur Rahman, Pendahuluan, A., Sciences, H., Syahputra, D., Manajemen, J., Ekonomi, F., Dahlan, Muh. S., Anik Ghufron, NURHAYATI, R., Risnawati, V. N., Tetap, D., Santa, A. S. M., Semarang, M., Hamzah, A. A., Komunikasi, P., An, D. A., Tabroni, R., Nainggolan, B., … Priyanto, J. (2016). Teori Pendidikan Keluarga dan Tanggung Jawab Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 16(1), 827–847. https://doi.org/10.22146/kawistara.3973
Kosta, Y., & Djadi, J. (2011). Peranan Gembala Sebagai Pemimpin Dalam Perspektif I Petrus 5:1-4 Dan Relevansinya Pada Masa Kini. Jurnal Jaffray, 9(2), 172. https://doi.org/10.25278/jj71.v9i2.100
Mallisa’, R. (2020). Peran Kepemimpinan Guru Sekolah Minggu Bagi Pertumbuhan Spiritualitas Generasi Z Pada Era Disrupsi. KINAA: Jurnal Kepemimpinan Kristen Dan Pemberdayaan Jemaat, 1(2), 111–125. https://doi.org/10.34307/kinaa.v1i2.18
Martha, J., & Simanjuntak, M. R. A. (2023). Gereja Dalam Menghadapi Fenomena Korean Wave Terhadap Perkembangan Gaya Hidup Generasi Z. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 4(2), 170–181. https://doi.org/10.47530/edulead.v4i2.159
Pelmelay, E., & Pelmelay, A. (2021). Model Kepemimpinan Daud dan Implikasinya Bagi Kepemimpinan Masa Kini. Jurnal Kala Nea, 2(2), 145–154. https://doi.org/10.61295/kalanea.v2i2.113
Pranatha, L. B., & Harmadi, M. (2023). Kajian tentang Timotius: Kepemimpinan dan Spiritualitas dalam Kondisi Fatherless. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 4(2), 131–143. https://doi.org/10.47530/edulead.v4i2.179
Rakhmanto, B., Masyhudzulhak, & Saluy, B. A. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Dan Integritas Terhadap Kinerja Organisasi Dengan Komitmen Organisasi Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada Komisi Pemberantasan Korupsi). Mercubuana, 5(1), 1–16.
Rukku, M., & Ronda, D. (2011). Pemimpin Yang Memiliki Integritas Menurut 2 Timotius Pasal 2. Jurnal Jaffray, 9(1), 25–59. https://doi.org/10.25278/jj.v9i1.087.25-59
Siahaan, H. E. R. (2018). Aktualisasi Pelayanan Karunia di Era Digital. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kristiani, 1(1), 23. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v1i1.7
Siregar, E., & Hermanto, Y. P. (2023). Sistem Pemerintahan Gereja yang dapat Menjaga Kepemimpinan Alkitabiah. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 4(2), 117–130. https://doi.org/10.47530/edulead.v4i2.167
Siregar, J. M. P. (2022). Integritas Pemimpin Gereja Dalam Pertumbuhan Iman. Jurnal Teologi Pondok Daud, 6(2), 1–7.
Suhadi, S., & Arifianto, Y. A. (2020). Pemimpin Kristen Sebagai Agen Perubahan di Era Milenial. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 1(2), 129–147. https://doi.org/10.47530/edulead.v1i2.32
Syarkani, Y., & Wulandari, A. (2019). Gaya kepemimpinan dan integritas kerja terhadap etos kerja serta dampaknya terhadap loyalitas karyawan. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi …, 3(2), 253–268.
Tiwa, F. C. S. (2019). Eksposisi Kepemimpinan Musa Berdasarkan Keluaran 17:1-7 Dan Implikasi Bagi Kepemimpinan Hamba Tuhan Masa Kini. 5–6.
Visnhu, A. H., Agustin, D., Tafonao, T., & ... (2023). Membumikan Model Kepemimpinan Kristen Bagi Jemaat dan Pelayan Tuhan di Gereja Bethel Indonesia Masyeba Indah. Jurnal Pengabdian …, 4(3), 2931–2938.
Wasikin, S. (2023). Hubungan Saling Mempengaruhi Antara Spiritualitas Orangtua dan Anak. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 4(2), 156–169. https://doi.org/10.47530/edulead.v4i2.160
DOI: https://doi.org/10.47530/edulead.v6i1.268
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Dr. Yoel Giban, Ester Sugiarsi, Santoso Tanto Rahardjo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.